Stavba tříkolky Jopas 0.1
Nápad postavit tříkolku z automobilu Tatra 613 přišel pří pečení prasete a pití točeného piva při narozeninách jednoho z našich kamárádů, kdy přijel jeho kamarád s trikem od BOOMa s motorem Wolksvagen Brouk. Hned po vystřízlivění jsme následující týden zaúkolovali kamaráda který vlstnil autobazar aby nám koukal sehnat Tatru 613. A do 14 dnů auto stálo na dvoře. Většina účastníků párty nás měla za blázny včetné mého bráchy Josefa. Stavbu jsme začali bez jakékoliv technické dokumentace jen tak že jsme vyndali motor s převodovkou pozadili ho na paletový vozík před něj posadili sedačku, na zem jsme dali opěrky nouhou a ruce zvedli do výše kde asi by jsme chtěli mít řídítka a z toho jsme po celou dobu stavby rámu vycházeli. Věřte že jsme vyhodili velké množství materiálu. Mnoho nápadů jsme čerpali od kamarádů u piva a věřte že to mnohdy byli velmi emotovní debaty.
Rám tříkolky je trubkový průměr trubky je 90mm. Na ohyby byly použité normované oblouky a kolena které se dají běžně koupit. takže jsme nic neohybali vše je posvařováno. Rám též slouží jako palivová nádrž o objemu cca 36 litrů.
Zadní závěsy kol jsou svařeny z ocelového plechu o tlošťce 3cm. k uchycení náboje kola byla použit příruba z ramena Tatry, k uchycení ramena nebylo použito silenbloku ale vždy dvojicí kuličkových ložisek. pro lepší jízdní vlastnosti jsou ramena spojeny stabilizační tyčí z vozu.
Přední vidlici tvoří dva boční trubkové nosníky a dvojice lychoběžníkových kyvných ramen. Veškerý pohyb též zajišťují kuličková ložiska. Na krk vidlice byli použity dvouřádkové kuličkové ložiska s kosoúhlím stykem, které se používají v předním kole Škoda Favorit. Přední kolo je zhotoveno z dovjice ráfků které jsou též použity na zadní nápravě. Byli osoustruženy a spasovány pouze vnější části těchto disků. V náboji kola byly použit dvě ložiska s kosoúhlím stykem.
K odpružení přední vydlice jsme použili dvojici tlumičů pérování z motocyklu Simson 50 (není zrovna ideální volba). Odpružení zadní nápravy jsme po několika neúspěšných pokusech zadali firmě pana Hušky H/P sporting, který nám zhotovil tlumič i s pružinou na míru. S čímž jsme nadmíru spokojení.
Veškeré díly kapotáže jsou laminátové naší výroby a deisgnu. Takže na vše jsme museli udělat model na kterém jsme potom vyrobili formu do které jsme poté laminátovali finální výrobek. Lakování kapotáže a rámu je zajištěno naší lakovnou panem Holubem. A cromování zabespečovala nejmenovaná pražská firma.
Světla blikače a veškeré osvětlení lze zakoupit v běžných motoristých obchodech.
Motor tříkolky Jopas 0.1 byl částečně repasován a kompletně přetěsněn. Hlavy válců byly 0.6mm sníženy, byly dány nové pístní kroužky, rozody a veškerá gufera. Spojka sériová, převodovka seriová 4 stupňová manuální, polosy sérivé. Výfukové potrubí včetně výfuků jsou celé zhotoveny z nerezové oceli a vyleštěny. Originální zapalování bylo nahrazeno tyristorem z Favorita. Startér s tary s reduktorem nový model. Alternátor použit z Škoda Octavia TDI poháněn plochým mikrořemenem. K elektroinstalaci byl použit Škoda Felicia.
Veškeré strojní obrábění nám zajišťovala firma OKOV s.r.o. pna Šrámka. Které touto cestou velice děkujeme.
Více info o motoru naleznete: Technická Data